fb-view Overslaan naar hoofdinhoud

Nieuwe regels voor reparatie van apparatuur!

31/07/2024 - 05:48 - Tiago Miguel Magalhães de Abreu
Nieuwe regels voor reparatie van apparatuur!

De nieuwe regels van de Europese Unie voor de reparatie van apparatuur, die tot doel hebben de duurzaamheid te bevorderen en de consumentenrechten te versterken, zijn op 30 juli 2024 van kracht geworden.

Deze nieuwe verordening, die tegen 2026 door alle EU-lidstaten moet zijn aangenomen, omvat de toevoeging van 12 maanden aan de wettelijke garanties wanneer de consument ervoor kiest om de apparatuur te repareren. Deze maatregelen zullen worden toegepast op verschillende elektronische apparatuur, waaronder rechtstreeks smartphones, tablets, smartwatches en computers.

Het doel van de Europese Unie is het verminderen van elektronisch afval en het bevorderen van reparatie. Om de toegang te vergemakkelijken, zal er ook een Europees platform worden gecreëerd, waar consumenten reparatiewinkels kunnen vinden.

Uitgelichte regels voor reparatie van apparatuur

Deze nieuwe reparatieverplichtingen hebben betrekking op producten die buiten de wettelijke garantie vallen. Deze verplichting bestaat uit de plicht van de producenten om kosteloos of tegen een redelijke prijs te repareren.

Een andere regel die van kracht zal worden is de mogelijkheid voor producenten om tijdens de reparatieperiode gratis of tegen betaling van een redelijke vergoeding vervangende apparatuur aan de klant te lenen, of, als dit niet mogelijk is, een gereviseerd product. zal aangeboden worden. Producenten zullen ook verplicht worden om op een eenvoudige en gemakkelijke manier gratis informatie over hun reparatiediensten te verstrekken.

Er zal ook een Europees onlineplatform voor reparatie en reconditionering worden gecreëerd. Het doel is om consumenten in contact te brengen met reparatiebedrijven, maar ook met verkopers en kopers van refurbished producten.

Bruno Borges, CEO van iServices, verklaarde dat “deze nieuwe regels een aanzienlijke vooruitgang betekenen voor de reparatiesector en voor de consument”.

“Door de toegang tot reserveonderdelen te vergemakkelijken en de economische levensvatbaarheid van reparaties te garanderen, bevordert de wetgeving niet alleen de duurzaamheid, maar versterkt ze ook het vertrouwen van de consument in de lange levensduur van producten. Bij iServices zijn we enthousiast over de kansen die deze veranderingen met zich meebrengen en de mogelijkheid om reparatiediensten nog toegankelijker en efficiënter te maken”, besluit hij.

    Log in om te reageren